Przez lata kolej wąskotorowa, z którą związana jest stacja Rudy, była jednym z charakterystycznych elementów Górnego Śląska. Służyła nie tylko do przewozu towarów, lecz także jako jeden z podstawowych środków transportu. Szerzej znane w regionie Górnośląskie Koleje Wąskotorowe z siedzibą w Bytomiu to najstarsza nieprzerwanie czynna kolej wąskotorowa na świecie, która powstała w 1853 roku!

W szczytowym okresie po II wojnie światowej GKW liczyły sobie ponad 230 km długości, a rocznie przewożono nimi 5-6 milionów ton towarów. Niestety po 1989 roku nastąpiła szybka likwidacja linii wąskotorowych. Dziś na całe szczęście możemy korzystać z przejazdów na trasie Bytom – Miasteczko Śląskie Wąskotorowe oraz Rudy – Rybnik Stodoły – Rudy, Rudy – Stanica – Rudy.

Najbardziej obecnie wysuniętym na południe odcinkiem Górnośląskich Kolei Wąskotorowych jest stacja Rudy. Właśnie tę stację udało mi się zwiedzić pewnego wrześniowego weekendu. Co prawda sam przejazd kolejką nie jest tak atrakcyjny jak w Bytomiu, jednak zetkniemy się tutaj z dużym kawałkiem historii. Już 25 marca 1899 roku oddano tutaj do użytku linię wąskotorową, która prowadziła z Gliwic, zaś jej długość wyniosła 23,51 km. Przez następne lata dodawano kolejne odcinki, dzięki czemu już w 1903 roku powstała pełna trasa z Gliwic do Raciborza o łącznej długości 51 km. Stacja w Rudach Wielkich znalazła się dokładnie na środku trasy. Zbudowano tu największy dworzec, tory postojowe, warsztaty.

Stacja w Rudach to w pewnym sensie otwarte muzeum, gdzie na torach możemy podziwiać zabytkowe pociągi, wagony, sprzęt naprawczy. Część z nich jest udostępniona do zwiedzania, do części zaś można zajrzeć tylko przez okno. Na całe szczęście jest to miejsce tak zwanej żywej historii, gdzie wiele eksponatów można dotknąć, przyjrzeć się ich pracy. Dzięki temu powstała ta galeria. Zapraszam do oglądania.

Dodaj komentarz

Twój adres email nie zostanie opublikowany. Pola, których wypełnienie jest wymagane, są oznaczone symbolem *